فهرست مطالب

مجله متن شناسی ادب فارسی
پیاپی 1 (بهار 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/04/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمدحسین کرمی، زهرا ریاحی زمین، جواد دهقانیان صفحه 1
    مشروطه و ادبیات آن، تحولی در ادبیات فارسی پدید آورد که از لحاظ مخاطب، کارکرد، تنوع و زبان، تفاوت چشمگیری با ادوار گذشته ادبیات ایران دارد. در خلال تحولی عظیم، نثر به سلطه طولانی شعر پایان بخشید، اما مهمترین تحول را می توان در زبان و عناصر آن مشاهده کرد. زبان، نقاب فرهیختگی و ادبیات را کنار می زند و همراه با جریان زمان و مکان آزادانه نفس می کشد. یکی از مهمترین تحولات زبانی و ادبی این دوره، گرایش به طنز پردازی است. در این مقاله، سعی شده است با توجه به ادبیات جامعه گرای مشروطه، نخست مفهوم طنز و عناصر اصلی آن و سپس تئوری و کارکرد های طنز از دیدگاه اجتماعی بررسی گردد. حاصل این پژوهش ارائه تئوری نوینی به نام «طنز و گسل اجتماعی» است. این تئوری، طنز را حاصل شکاف اجتماعی بین گروه ها و طبقات اجتماعی یک جامعه با هم و یا در سطح جهانی، شکاف فکری جوامع با یکدیگر می داند و به بررسی جوانب مختلف آن می پردازد.
    کلیدواژگان: تئوری طنز، کارکرد طنز، مشروطه، نثر، گسل اجتماعی
  • محمدحسین جواری صفحه 17
    این مقاله به مطالعه تطبیقی «ققنوس» و «آلباتروس» دو شعر از نیما و بودلر می پردازد. ابتدا سعی شده است به سمبولیسم این دو شاعر اشاره شود و بعد به تحلیل تطبیقی دو شعر مذکور از ابعاد مضمونی و ساختاری پرداخته می شود وبالاخره با بیان شباهتها و تفاوتهای موجود در دو شعر تاثیرپذیری نیما از بودلر نشان داده می شود.
    کلیدواژگان: نیما، بودلر، ققنوس، آلباتروس، شعر نو، ادبیات تطبیقی، سمبولیسم، تاثیرپذیری
  • خدابخش اسداللهی صفحه 31
    عشق از موضوعهای اساسی عرفان اسلامی و رکن رکین منظومه فکری عین القضاه است؛ از همین رو صوفیه از وی با تعابیری از قبیل: شیخ العاشقین، سلطان العشاق و... یاد کرده اند.
    قاضی همدان عشق را مذهب مشترک بین خدا و انسان و طرفه عالمی می داند که در آن دشمنی ها به دوستی ها بدل می شود؛ اما هرکس طاقت آن را ندارد. همچنین وی عشق را کاملترین پیری می داند که در راه رسیدن به حق- تعالی- عاشقان راستین را راهبری می نماید. طبق دیدگاه وی، عشق که جز به راز، نمی توان از آن سخن گفت، برسه نوع است: عشق کبیر (محبت خدا نسبت به بندگان)، عشق صغیر (عشق بندگان نسبت به حق- تعالی-) و عشق میانه (محبت خدا به خود). عشق مجازی نیز در نظام فکری او-همچون بسیاری دیگر از عرفا - اهمیت خاصی دارد. در سخنان قاضی، بیشتر، مرحله دوم عشق (استغراق کامل عاشق در معشوق) و نیز مرحله سوم (کمال عشق عاشق و شدت احتیاج معشوق نسبت به این عشق) جریان دارند و به مرحله ابتدایی عشق و عرفان، چندان بهایی داده نمی شود.
    در این مقاله سعی بر آن بوده است که پس از ذکر مقدماتی در موضوع عشق، بحثهای گوناگون قاضی(رابطه عشق، عاشق و معشوق، انواع عشق، عالم وصال و فراق، چیرگی سلطان عشق بر عقال عقل، اوصاف عشق، پیر عشق و غیرت عشق، معشوق و عاشق)، همراه پاره ای از اندیشه های استاد وی، احمد غزالی، طرح و بررسی گردد.
    کلیدواژگان: عشق، عرفان، خدا، انسان، عین القضاه، احمد غزالی
  • لیلا امینی لاری، خیرالله محمودی صفحه 45
    پژوهش های کهن درباره موسیقی، آن را متعلق به طبیعت و عناصر دانسته اند و این علم را منشعب از اصوات طبیعت بخصوص آوای پرندگان خوش آهنگ فرض کرده اند.
    با جستجو در روایات کهن اساطیری، همچنین متون ادبی می توان رابطه پرندگان خوش نوا را با موسیقی بررسی کرد؛ پرندگانی چون قو، قمری و...؛پرندگان اسطوره ای چون ققنوس، سیمرغ، سانگ سانگ و... و پرندگانی مقدس، مانند کرشیپ ته.
    کلیدواژگان: موسیقی، آواز، پرندگان، ققنوس، سیمرغ
  • احمد شوقی نوبر صفحه 83
  • محمدرضا نجاریان، مریم ایرانمنش صفحه 93
    تاریخ بیهقی شاهکار نثر قرن پنجم هجری و سرمشق تاریخ نویسی اخلاف او و نمونه نثر استادانه و گنجینه ای از شواهد ادبی و قراین اوضاع اجتماعی و سیاسی آن دوران است.بیهقی بر لغت و ادب عرب احاطه داشته که شرط لازم منصب دبیری در آن زمان بوده است.با توجه به اینکه نثر تاریخ بیهقی بینابین است و با نثر دوره اول متفاوت است؛ در میان شواهد آن،اشعار عربی زیاد نیست.در این اشعار،بیهقی نام شاعر را نیز در کنار اثرش ذکر می کند.بعضی از اشعار به واقعه ای تاریخی مربوط می شود که بیهقی آن را برای تایید مدعا می آورد و ربطی به اصل تاریخ ندارد و شماری از آنها برای پند و اندرز ذکر شده است، اما سرایندگان اشعار از دوره های مختلف ادبیات عرب «جاهلی،مخضرم،صدر اسلام،اموی و عباسی»، همچون متنبی و ابوالعتاهیه و غیره انتخاب شده اند. بعضی از این سرایندگان ناشناخته مانده اند؛ چنانکه بیتی منسوب به حضرت علی(ع) است که به آن اشاره نشده است. نیز نسبت بعضی از اشعار به سراینده نادرست می نماید و سهو هایی نیز در نگارش آنها دیده می شود.به نظر می رسد بعضی از ابیات را خود بیهقی تغییر داده باشد که این امر در مقالات مربوط به متن، یاد آوری نشده است؛ بنابراین، در این مقاله سعی بر این است که تحلیل و نقدی صوری و محتوایی از ابیات عربی و نکات ناب دستوری و بلاغی و مضامین مشترک با فارسی در آنها ارائه شود.
    کلیدواژگان: ابوالفضل بیهقی، نظم عربی، نثر فارسی قرن پنجم، نقد شعر، دوره عباسی
  • امیرحسین ندایی، سید حبیب الله لزگی صفحه 113
    تعزیه به عنوان مهمترین شیوه نمایش مذهبی و آیینی در ایران، از قابلیت های بسیاری برخوردار است، که می تواند در اشکال گوناگون تصویر پردازی نوین امروز مورد استفاده قرار گیرد. در این میان، شاید تنها عنصر بسیار مهمی که تاکنون به آن توجه شده، کارکرد فاصله گذاری در شیوه اجرایی آن است. اما با بررسی نسخ موجود از مجالس تعزیه، عناصر دیگری نیز قابل باز شناسی و استفاده هستند که مورد توجه و بررسی علمی قرار نگرفته اند.
    رابطه تعزیه و نمایش مذهبی در شکل عام آن، و همچنین مضامین اصلی مطرح شده در تعزیه ها، به شناخت هر چه بیشتر این عناصر و قابلیت های آن کمک می کند؛ ضمن آن که وجود موسیقی به عنوان عامل بیانی و عنصری اجرایی، زمینه ای را فراهم می آورد که در یافتن نوعی لحن در آثار تصویری/دراماتیک، (همچون موسیقی تصویری Music Video) می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
    بررسی این عناصر مانند درهم ریزی زمانی، درهم ریزی مکانی، جابه جایی شخصیت ها، کارکرد موسیقی، و نیز چگونگی تاثیرگذاری بر مخاطب، نشان می دهد که تعزیه قابلیت های ویژه ای در عرصه تصویرپردازی رسانه ای دارد. این مقاله با مطرح کردن یک نمونه (مجلس درویش بیابانی و موسی (ع)) و بررسی دو نسخه از آن می کوشد این قابلیت ها را بازشناسی کرده، توانایی های آنها را برای استفاده در تصویرپردازی نوین و امروزی تبیین نماید.
    کلیدواژگان: تعزیه، تصویرپردازی نوین، زمان و مکان در تعزیه، شیوه های اجرا، نمایش ایرانی
|
  • M. H. Karami, Z. Riahi Zamin, J. Dehghanian Page 1
    The gap between the social classes, especially between the higher classes and the lower social classes is one of the factors that cause satire to emerge. Satire shows its power by placing through social gaps, and as one of its ends it tries to reform the roles of social groups so as to decrease the gaps. Although satire is the apparent protest and hidden anger of the social lower classes toward the higher classes of the society, it never tends to cause violence. However, an unpleasant society might be suitable for satire development. Therefore, satire and its subcategories function as an alarm and warning of potent riots and gaps. To avoid violence and potent crises, we should consider its hidden energy seriously.Mashrote satire expresses a society which faces with a great social gap in on hand, and on the other hand it fell behind the developed world. In Mashrote era the form and structure of Iranian social classes is disturbed and new social classes that do not tolerate the current situation come into existence. This society at the same time, due to different reasons, becomes aware of its distance from European countries.In this circumstance, new social classes use the satire as an efficient tool against despotic rule and also for arousing the people in order to decrease the gap.In addition to its social role, Mashrote satire can be notably studied from other aspects; from view point of literature, satire role in language development, imagination, and creating new expressions and compounds are some subjects that can be independently surveyed.
  • M. H. Djavari Page 17
    In this paper a comparative analysis of two poems entitled «phoenix» by Nima and «L’Albatros» by Baudelaire will be done. It, initially, tries to investigate the symbolism used by these two poets. Then a comparative analysis is made from structural and thematic points of view. By comparing and contrasting the potential similarities and differences in these poems, an attempt is made to show the impact and influence of Baudelaire on Nima.
  • Kh. Bakhsh Assadollahi Page 31
    Love is a basic subject of Islamic mysticism. It is apparently the hallmark of Eynolghozat's thought as well. Hence, Mystics pronounce him as "Sheikh-al-Asheghin", "Sultan-al-oshshagh", and so on. Eynalghozat considers love as a common faith between God, human beings, and the whole universe by which enmity changes to friendship. He also considers love as a perfect leader who guides the lovers through the way ending to the eminent God. In his opinion, Love which can never be spoken of except by symbolic language is of three main types; Great Love, e, middle love, and lower love. Like other mystics figurative (platonic) love id of considerable importance for him. However, the first and second types of love -mentioned above- are much more prevalent in his works. In this article, the writer tries to supply a brief definition of love in Eynolghozat's opinion, as well as a comparison of his thoughts with his master; that is, Ahmad Ghazali.
  • L. Amini Lari, Kh. Mahmoodi Page 45
    In old researches about music, it has been clarified that music basically belongs to the nature and, consequently, natural elements. It is supposed that this science is derived from the natural sounds, especially from the sounds of sweet-singing birds.Through research in old mythological narrations, and literary texts, one could assume an intrinsic relationship between music and such sweet-singing mythological birds as phoenix, sphinx, Song-song, holy birds like Kership-tah, and other birds including swan and ring dove.
  • M. R. Najjarian, M. Iranmanesh Page 93
    Tarikh-e-Beihaqi is a prose masterpiece of the 5th century A.H. and a model of compiling history for the successors. It is also an example of exquisite prose and a treasury of literary examples along with some indications of social and political conditions of those days. Beihaqi had mastered Arabic diction and literature as the requisite of the secretarial offices then. As the prose of Tarikh-e-Beihaqi is of the mutual nature and different from the prose of the first period, there are not so many Arabic verses. In these verses, Beihaqi mentions the name of each poet before or after the poem. Some verses are related to a historical event which Beihaqi uses to confirm his claims not necessarily related to the history and some of them are merely of advisory and counseling nature. The composers of the poems living in different periods including pre-Islamic and Islamic periods such as the beginning of Islam, Umavids and Abbasids –poets like Motanabbi and Abu-l-Ataheye and so on are chosen by him. However, some composers are not yet known for instance a single verse belonging to Imam Ali is not attributed to him. Also the attribution of some poems seems to be incorrect and some errors could be noted in the text. It seems that Beihaqi has changed some verses of his own; however, these manipulations are not clarified and mentioned in any critical essay. Therefore, in this essay it is tried to criticize these verses according to the external and contextual points. Also some grammatical and rhetorical points as well as common contents of Persian and Arabic literature used in them are shown.
  • A. H. Nedai, S. H. Lezgi Page 113
    Taziyeh as the most important method in religious and ritual theatre in Iran has many capabilities which can be used in modern visualization. The only element in this theatre which has been studied is distancing in performance styles. But by studying the existent versions of Taziyehs, there are other elements for recognition and use, which has not still been studied. The relationship between religious and ritual theatre with Taziyeh and also their main themes helps to identify these elements and their capabilities. Meanwhile, the presence of music as an expressive and performing element provides a basis which can be used in finding a new manner of expression in visual/dramatic works (such as music videos). Studying on such elements as time-place interlace, character replacement, functions of music, and their effects on audiences, shows that Taziyeh has specific capabilities in visualization (even in Cinema and Media). This article, through capitalizing on this subject and introducing one paradigm (Moses and poor Pilgrim), and comparing two versions of it, tries to represent these capabilities, and illuminates Taziyeh's abilities for modern (and even postmodern) visualization.